Nyepi! Tijd voor Lombok en Nusa Lembongan

18 maart 2016 - Lombok, Indonesië

Zaterdag 5 Maart

Na een druk weekje school mogen wij dan ook eindelijk zeggen dat we vakantie hebben! Helaas wel vroeg opstaan, want om 7 uur werden we opgehaald om naar Padang Bai te gaan. Vanuit hier pakten we om half 10 de boot naar Lombok. Ons was verteld dat we direct naar Lombok zouden varen, helaas was dit niet waar. We gingen eerst langs de 3 Gili eilanden en daarna werden we afgezet in Lombok. Uiteindelijk heeft dat 2 en half uur geduurd. Maar we zijn er! We kwamen aan in het plaatsje Senggigi. Dit was toch wel heel even wat anders dan Bali. Senggigi is een toeristische plaats in Lombok, maar niet wat wij gewend waren. Wij vonden het juist helemaal niet zo toeristisch en we hebben deze week ook echt gemerkt dat Lombok helemaal niet zo toeristisch is. Vanuit de haven hebben we direct een taxi gepakt naar ons hotel. Het was daar echt heel rustig. Na het uitpakken hebben we bij het hotel direct een scooter gehuurd en gingen Senggigi een beetje verkennen. We gingen lunchen bij Café Alberto wat aan het strand lag. Super mooi, en omdat we daar gegeten hadden, konden we ook gebruik maken van de lig bedjes op het strand. Dus we hebben er een chill dagje van gemaakt. ’s Avonds hebben we bij Café La Chill gegeten, wat ook aan het strand lag met van die leuke gekleurde zitzakken. Dus daar na het eten ook nog even wat drankjes gedaan. En toten maar gaan slapen, want de volgende dag gingen we op de scooter helemaal naar het zuiden. Nou wauw, wat een verlepte nacht. Om 5 uur werden we wakker, want er stond een moskee pal naast ons hotel. Dat was eker geen pretje. Het leek net alsof er iemand door een luidspreker aan het praten was precies voor onze deur. Dit ging voor zo ongeveer een uur door. Daarna konden we gelukkig wel weer slapen.

Zondag 6 Maart

Na een karig ontbijt, gingen we op de scooter naar Kuta, wat helemaal in het zuiden van het eiland ligt. Dit is de surfersplek van het eiland. Onderweg stonden we versteld hoe goed de wegen waren en hoe ongelofelijk rustig het ook was. Daar kunnen ze op Bali nog wel wat van leren. Ook konden we tijdens onze tour merken dat Lombok inderdaad heel islamitisch is. Onderweg kwamen we heel veel moskeeën tegen en dat vond ik toch wel bijzonder om te zien, aangezien ik zelf nog nooit in een islamitisch land ben geweest. De rit ging door de rust op de wel heel soepel. We waren in ongeveer 2 uur in Kuta. We zijn direct door gegaan naar het hotel om onze spullen te droppen. De scooter weer gepakt en de omgeving verkennen. We kwamen hier langs een aantal stranden, en dat waren echt de stranden die ik had verwacht op Bali. Wit strand met fel blauw water, echt prachtig! Hier hadden we ook geluncht aan het strand. Daarna wilden we snel terug gaan naar het hotel, want er kwam een hele donkere lucht aan. We waren net weg en toen hield onze scooter er mee op. De benzinemeter deed het niet goed, dus we hielden de scooter maar aan waar Ester en Lindsay opzaten, want aan het begin hadden we er evenveel benzine ingegooid. Helaas was onze benzine dus iets sneller op.. Ester en Lindsay reden alleen een stukje voor ons en hoorden ons niet schreeuwen, dus die reden mooi door. We waren ook echt gestrand in the middle of nowhere.. We dachten echt shit wat doen we nu.. Maar we hadden een redder in nood! Er kwam een man aan in de auto en die ging benzine voor ons ophalen, echt heel lief. We hoefden er ook helemaal niet voor te betalen. Hij was echt onze Hero van de dag. Daarna maar weer snel doorgegaan naar het hotel en kwamen ook net op tijd aan. Het begon namelijk te regenen. Dus maar even in het zwembad gechillt de rest van de middag en ’s avonds lopend naar het stadje om te eten. Na het eten hadden we nog gemeet met een groep meiden van de minor die ook in de vakantie naar lombok gingen. Gezellig cocktails en rijstwijn gedronken bij hun hotel.

Maandag 7 Maart

Vandaag zijn we nog een dag in Kuta gebleven. Van de andere meiden hadden we gehoord dat er op 20 minuutjes rijden een heel mooi strand was. Dus zijn we daar naartoe gereden, het strand heet Selong Blanak. De route ernaar toe was echt prachtig! Compleet door de bergen heen en wat een mooie natuur! Onderweg, in the middle of nowhere, kwamen we opeens een jongen van onze opleiding tegen die samen met zijn vriend ook door Lombok aan het reizen was. Samen met hun zijn we doorgegaan naar het strand. Wat een plaatje was dit strand! Veel surfers ook. Hier de hele middag geweest en toen weer teruggereden naar het hotel. ’s Avonds hebben we bij een heel leuk taco zaakje gegeten, op aanraden van de meiden. Het was een food truck op een terrein en er stonden wat tafels en stoelen die gemaakt waren van autobanden. Echt heel gezellig!

Dinsdag 8 Maart

Nu was het tijd om naar het midden van het eiland te gaan, naar het plaatsje Tetebatu. We hadden gelezen dat de natuur hier heel mooi most zijn. En dat was het zeker, wauw! We sliepen hier in 2 huisjes op de berg met uitzicht over de rijstvelden. Ook weer onderweg en in Tetebatu zelf konden we merken dat het absoluut niet toeristisch is in die gebieden. Wat werden we aangekeken. Kindjes die we tegen kwamen gingen naar ons zwaaien en hallo tegen ons zeggen, echt super schattig! We hadden besloten om een tour te doen door Tetebatu, en onze gidsen waren 2 jongens die voor het hotel ding werkten. We hebben een wandeling gemaakt van 4 en half uur. We zijn door de jungle, langs verschillende plantages en door rijstvelden gelopen. Zo kwamen we onderweg chili pepers tegen, vanille, citroergras, gember gras, kokosnoten, bananen, papaya’s en nog veel meer dingen. Onderweg kwamen we ook door een bos waar we zwarte apen tegen kwamen, echt heel vet om te zien! Toen we door de rijstvelden aan het lopen waren konden we de rinjani vulkaan op de achtergrond zien, de 2e grootste vulkaan van Indonesië, echt prachtig! We wilen die eigenlijk ook beklimmen, maar het nationaal park waar de vulkaan zich in bevindt was gesloten in verband met het regenseizoen… We eindigden onze tocht met 2 watervallen. Om bij de eerste waterval te komen, moesten we een heel stuk door het water en door een grot heenlopen. Echt heel leuk om mee te maken! De 2e waterval zat een stuk verderop en daar konden we ook alleen komen via het water. We moesten er zwemmend naar toe. En koud dat dat water was! Maar het was zeker de moeite waard, wat prachtig en vooral ook heel vet om mee te maken! Na de waterval zijn we weer terug gewandeld naar ons huisje en daar weer opgefrist en gegeten. Voor de avond hadden ze een vriend uitgenodigd om gitaar te komen spelen en ze hadden rijstwijn voor ons geregeld. We hadden gezellig bij een kampvuur gezeten, met muziek en drankjes, top!

Woensdag 9 Maart

Vanaf vandaag hebben we de groep opgesplitst, Ester en Lindsay wilden langer blijven op Lombok, en Heidi en ik wilden donderdag de boot pakken om vervolgens door te gaan naar een eilandje in het zuiden van Bali, Nusa Lembongan. Heidi en ik zijn met de scooter weer teruggereden naar Senggigi, want hier zouden we donderdag de boot weer moeten pakken. Zonder internet, dus google maps, hebben we het gered om in Senggigi uit te komen. Hier zijn we direct door gegaan naar de homestay waar we in zouden verblijven. Heel toevallig had de homestay een Nederlandse eigenaresse, dus dat was toch wel grappig! We wilden vandaag heel graag naar de watervallen in het noorden van het eiland, maar we waren helaas te laat aangekomen bij de homestay. Daardoor hadden we niet genoeg tijd om daarnaar toe te reizen en de watervallen nog te zien. Maar er waren watervallen dichtbij maar toch ook nog anderhalf uur rijden, waar we heen gingen. De route ernaartoe was echt prachtig. De heenweg kwamen we door een monkey forest. Ik heb werkelijk waar nog nooit zoveel apen gezien, zo leuk! Ze zaten allemaal gewoon een beetje te chillen langs de weg. Helaas was de weg naar de watervallen toch wat te lang en hadden we besloten in verband ook met de tijd om weer terug te gaan naar de homestay. Op de terugweg hebben we de weg langs de kust gepakt. Echt prachtig! Onderweg ook een keertje gestopt om wat te drinken bij het strand, vanaf dit strand kon je ook uitkijken op alle eilanden. We konden vanaf dit punt, Bali, Nusa Lembongan en Nusa Penida, en de 3 Gili eilanden zien. En een andere stop was boven op een berg met echt een prachtig uitzicht! ’s Avonds ook bij een tentje aan het strand gegeten en daarna lekker op bed, want we hadden een lange reisdag voor de boeg de dag erna!

Donderdag 10 Maart

Na een verrotte nacht (we sliepen met een waaier en geen airco, of terwijl het was snikheet in de kamer) en ons bananenpannenkoekje als ontbijt was het tijd om naar de boot te gaan. We hadden de boot van 12 uur richting Padang Bai op Bali. Na deze tocht werden we van Padang Bai naar Sanur gebracht. Vervolgens hebben wij hier weer de boot van half 5 gepakt naar Nusa Lembongan. Hier werden we opgehaald door een vriend van Heidi van thuis, waar we het weekend samen mee waren. Hij ging hier zijn laatste dagen nog verblijven voordat hij weer vertrok naar Nederland na 2 maanden rondreizen in Indonesië. Verder in de avond niet veel meer gedaan. Even lekker ergens gegeten en gechillt bij het appartement.

Vrijdag 11 Maart

Vandaag vertrokken we naar een ander verblijf, aangezien we toch graag een zwembad erbij wilden. Na het uitpakken hebben we direct een scooter gehuurd en zijn we over het eiland gaan touren. Nusa Lembongan is een heel klein eiland, want je (als je gewoon goed doorrijd) helemaal gezien kan hebben in 3 kwartier. Dan ben je helemaal rond het eiland gescooterd. Maar we hebben natuurlijk onderweg nog even lekker geluncht en zijn ook gestopt bij Dream Beach, om daar lekker te zonnen en de zee in te gaan. Het zeewater is hier echt veel kouder als de stranden op Bali! ’s Avonds bij het hotel gegeten en daarna was ik direct naar bed gegaan, omdat ik niet lekker was en heel erg moe.

Zaterdag 12 Maart

Vandaag hebben we eigenlijk weer de hele dag de scooter gepakt om het eiland te verkennen. We hadden nog niet het hele eiland gezien vrijdag, maar vandaag gingen we ook naar het andere eiland, Nusa Ceningan. Dit eiland is verbonden met Nusa Lembongan door middel van een brug. Op dit eiland had je een heel leuk beach club hotel, Le Pirate. Hier hebben we lekker geluncht, en daarom mochten we ook gebruik maken van het zwembad. Which was nice ;) Na een tijdje zijn we weer doorgegaan en met de scooter rond het eiland gaan rijden. Ook dit eiland was echt prachtig. ’s Avonds bij een leuke warung gegeten aan het strand en de rest van de avond zoals gewoonlijk weer gechillt.

Zondag 13 Maart

Vandaag werden we om 9 uur opgehaald om te gaan snorkelen. Heidi en ik hadden gedacht dat we door een busje zouden worden opgehaald, maar dat bleek niet waar te zijn haha. Opeens zei een man, komen jullie en wij dachten echt wtf moeten we met jou mee op de scooter? En ja, we moesten dus met z’n 3en op de scooter haha. We gingen een snorkeltocht doen en gingen naar 4 punten, we startten bij Manta Point. Op dit punt zou je Manta’s van 3 meter kunnen zien. Dit was eigenlijk ook de reden waarom we heel graag wilden snorkelen. Maar omdat het helaas bewolkt was en best een behoorlijk ruige zee, waren er helaas geen Manta’s te vinden. Toen gingen we door naar het volgende punt, Crystal Bay. Dit was echt een prachtig punt om te snorkelen. Hele mooie vissen gezien en koraal. De stroming was hier best sterk. We werden zo van de ene naar de andere kant gesleept. Ook zat er heel veel temperatuurverschillen in het water. Op het ene punt was het warm in het water en op het andere punt weer erg koud. Na dit punt gingen we nog naar 2 andere punten, maar daar ben ik de namen helaas van vergeten. Ook hier was het erg mooi maar was erg ook erge stroming. Ik had bij het laatste punt ook erg veel moeite om weer terug bij de boot te komen. Ik zat te zwemmen voor mijn leven maar kwam de hele tijd amper vooruit. Eenmaal bij de boot aangekomen was ik ook echt kapot haha. Na het snorkelen had ik mijn spullen gepakt en zijn we nog wat gaan lunchen en chillen aan het strand. Om 4 uur ging ik terug met de boot naar Sanur en bleef Heidi nog voor een dagje op Nusa. Ik werd in Sanur opgehaald door de hele groep en dat was echt heel leuk! Helaas voelde ik me helemaal niet lekker en ben ik direct bij terugkomst bij het hotel op bed gegaan.

Donderdag 17 Maart

Na school was het toch wel alweer een soort van weekend! Dit hebben we dan natuurlijk ook weer even gevierd. Rond een uurtje of 4 zijn we lekker naar het strand gegaan om daar te chillen, heerlijk! Daarna weer terug gegaan naar het hotel en opgefrist, om vervolgens weer de scooter te pakken om ergens te gaan eten. We gingen bij een hele leuke warung eten, waar je ook op een traditionele manier kon eten. Of terwijl bij een lage tafel zitten op de grond in de kleermakerszit. Heel lekker gegeten en tijdens het eten op het plan gekomen om er een girls night out van te maken. Dus na het eten zijn we langs de supermarkt gegaan en wat drank ingeslagen en hebben we lekker gin tonics gedronken in het hotel. Rond een uurtje of half 2 hebben we de taxi gepakt om naar ‘La Favela’ in Seminyak te gaan. Echt een superleuke avond gehad!!

Vrijdag 18 Maart

Ja we moesten vandaag ook gewoon naar school, en dat was natuurlijk hartstikke leuk na 3 en half uur slaap. Maar we hebben het gelukkig overleefd. Op dit moment is het hier nu 17:00 en ik ga me klaarmaken, want we hebben een barbecue en een poolparty hier bij het hotel, super leuk!